donderdag 28 augustus 2014

Alstublieft, Liever alleen Storten.

Vandaag keer ik weer even terug in mijn favoriete gedaante:
Partypooper of the century.
Waar ik nog eens weergaloos op meerdere tere teentjes zal trappen.
'Joepiedepoepie', roepen jullie dan in koor.
Want, liever een beetje pit, dan al dat 'soft' gedoe van de afgelopen weken, hé?
Nu, don't get your hopes up.
Na dit rondje 'schenenschoppen', doe ik mijn 'zenpakje' weer aan hoor.
Jullie wisten op voorhand waar jullie aan begonnen met mij hier te bezoeken, sorry.
Ge moet nu niet komen klagen, ik ben altijd eerlijk geweest: Schizofrenie is my middle name.

Dus, eventjes naar de orde van de 'partypooper-dag'.
Ik wil het eens hebben over de #icebucketchallenge.
Ja, en dat schrijven we met een #, op Fak(c)ebook, vraag me niet waarom.
Hashtags zijn iets voor Twitter en Instagram, maar kom, ik zal maar niet tot op het bot gaan.
Voor zij die de afgelopen weken in een grot zaten of in de Gaza-strook:
Men neme een camera/showtelefoon.
Men neme een emmer met water.
Men neme ijs en doen dat bij het water.
Men filmt zichzelf terwijl men de emmer over zich heen gooit.
Men nominere dan 3 'close friends' om hetzelfde te doen binnen de 24/48u.
Men donere centjes voor ALS.

Nu, vooraleer ik de stiletto neerplant, laat het duidelijk zijn:
Goede doelen in de kijker zetten, vind ik top.
Centjes geven aan die doelen, vind ik nog meer top.
Bottom line: bewustwording hoe dat ook word gebracht, ik vind het allemaal geweldig.
Altruïsme is 1 van de mooiste eigenschappen, die een mens kan hebben.
Maar, en hier gaat hij dan, is het allemaal wel zo 'onbaatzuchtig' als het eruit ziet.
Natuurlijk, heb je de Big Stars, die je bereikt.
Zoals een Leonardo DiCaprio, die vlotjes een cheque uitschrijft met vijf 0-en op.
Die man mag zoveel snuiven, smoren en vrouwen binnen doen als hij wilt, van mij part.
Als je je bekendheid gebruikt om olifanten te helpen redden met een miljoen.
'Hell, doe eens zot, Leo': roep ik dan.
My point: dat volkje gééft ook effectief.
Weliswaar, als ik door mijn Vals Boek scroll en de ene emmer na de andere zie leeg gekeild worden, frons ik, zonder rimpels te maken natuurlijk, mijn wenkbrauwen.
Is het niet een beetje '5 minutes of fame'?
Is het niet allemaal een beetje te veel 'ego' en te weinig 'pro bono'?
Wordt na het filmpje ook effectief gedoneerd?
En wordt er na de donatie gewoon weer verder geleefd?
Zonder zich één reet aan te trekken van al die weerlozen over heel de wereld?
Gaat men gewoon weer terug in 'spendmodus' voor 'ikke-endendikke-enderestkanstikke'?

Het toppunt, zijn zij met het allerallerallergrootste ego van allemaal:
bovenop het ridicule filmpje van zichzelf, tonen ze een link naar de donatie.
Kwestie van genoeg 'duimpjes' te krijgen.
*sorry, ik moet even mijn vingers in mijn keel steken*
Ok, hier zij we weer. For the record:
Er zijn dus mensen, die maandelijks doneren, en dat al jaren aan een stuk, zonder enig 'bewijs' online te posten.
Zonder gejuig. Zonder applaus. Zonder 'likes'. Zonder water te verspillen. En vooral zonder natte kleren.
Dat is altruïsme, dàt is onzelfzuchtigheid.
Ik wilde het maar efkes meegeven.

Gelukkig ben ik tot hiertoe gespaard gebleven van een 'nominatie'.
Dat komt omdat ik niet zoveel 'close friends' heb natuurlijk.
Misschien ben ik dan wel gewoon stikjaloers. 'Oopsadaisy', betrapt!
Soit, moest ik ooit nog wel 'populair' worden en er 1 aan mijn pan krijgen, heb ik het volgende te zeggen, en ik neem het gewoon grofweg over uit een artikel dat ik las, ik had zelf niet beter kunnen zeggen.
De laaste zin zet ik nog eens extra in de kijker.
Kwestie van die tenen helemaal blauw te krijgen.

"That’s why I’m proposing what is sure to be an unpopular alternative to the #icebucketchallenge. It’s called the no ice bucket challenge, and it works like this:
  1. Do not fetch a bucket, fill it with ice, or dump it on your head.
  2. Do not film yourself or post anything on social media.
  3. Just donate the damn money, whether to the ALS Association or to some other charity of your choice. And if it’s an organization you really believe in, feel free to politely encourage your friends and family to do the same.
Congratulations! Not only have you contributed to a good cause, but you’ve done your part for the environment by conserving the energy and fresh water required to make and transport large bags of ice.
Be warned, though, the #noicebucketchallenge is not for the faint of heart. It requires real fortitude to give away your hard-earned cash without the promise of receiving piles of Facebook likes in return."

Nog een quote om de boel af te sluiten:


En nu vlucht ik heel snel voor een paar dagen naar mijn onderduikadres in het buitenland.
Wat ben ik toch een vals loeder. Tsss.
Ohm.

Cheers,
C.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten