woensdag 21 mei 2014

Lelijk Groen.

Zondag is het zover, hé mensen.
De Moeder der Verkiezingen.
Ge kunt geen tv opzetten, geen gazet openen, geen voet buiten zetten of ze gooien ermee naar uw kop.
Trouwens, beste politiekers, die belachelijke blaadjes in mijn bus: papierverspilling, hé.
Die spuuglelijke reclame bestaat enkel en alleen nog om de 'busmilitanten' bezig te houden, me dunkt.
Ook die vorte panelen in de mensen hun voortuin zijn van een mottigheid eerste klas.
Ik snap niet dat er 1 persoon zich laat beïnvloeden door die bazaar.
In mijn ogen telt enkel het programma.
Niet uw kop, niet uw loze beloftes, niet uw gadgets, niet uw achternaam.
Waar sta jij voor en hoeveel leugens verkoop je.

Dus ben ik mij eens gaan verdiepen in een paar programma's.
Wat verkondigen ze eigenlijk.
En, hoe realistisch is dat, allemaal.
Want blijkbaar geloven er nog velen dat alles gratis en voor niks te verkrijgen valt.
De regel is namelijk: somebody has to pay the bill. Altijd.
Meer zelfs, die 'iemand', dat ben ik.
Moi, de alleenstaande, single, kinderloze, als bediende werkende vrouw.
Volgens de huidige regering ben ik namelijk een persoon met een 'vermogen'.
En die luxebeesten zijn aangeduid om de rekening te betalen.
In verhouding spijs ik de belastingskassa het meest.
Gelukkig is daar sinds kort de casa, kwestie om vanaf nu wat vermindering te krijgen.
Alleen ben ik daar wel een lening voor aan het afbetalen, maar kom dat is een detail waarschijnlijk.

Elke zieke, gehandicapte, gepensioneerde, alleenstaande moeder, dakloze, 4de wereldmens, 3de wereldmens, werkloze, illegaal, allochtoon, expat, autochtoon, schoolverlater, leefloner, OCMW-er, noem al op, wordt hier geholpen.
Maar ik, die het minst op de maatschappij leun, en ook solo slim speelt, nope, die heeft 'kapitaal'.
Handje open en dokken maar. Dàt is mijn taak.
Tot daaraan toe, zeg ik dan.
Ik zal namelijk zelf mijn verantwoordelijkheid wel nemen.
Niemand hoeft mij verplicht te helpen. En al zeker geen overheid.
Genoeg voorbeelden in mijn omgeving die het alleen hebben gedaan.
For the record: dat gaat dus ook, hoor.
Ik zat nog op school toen ik elk weekend al werkte.
En dat is sindsdien nooit gestopt.
Mag iemand mij komen uitleggen waarom een schoolverlater na 8 maanden stempelgeld nodig heeft.
Maar opnieuw, tot daaraan toe.
Sukkelaars help ik met veel plezier, trouwens. Laat dat duidelijk zijn.
Nog steeds geef ik maandelijks aan goede doelen.
Zelfs met een lening. Sjeut dus de fok op, bende linksroepers.
Trouwens, lees 1984 efkes, als je denkt dat het communisme zoveel beter is.
Ge moogt het hebben, denk ik dan.

Waar ik mij dan wel oprecht zorgen om maak, is die ronde bol waar wij met z'n allen shit op achterlaten.
Mijn dierenhart is verontrust.
Nog geen 2 maanden geleden is er een gruwelijk klimaatrapport verschenen.
Maar geen enkele beleidsman die er naar kraait.
Zijn we nu nog niet mee dat als de planeet 'stop' zegt, er helemaal geen politiek meer is?
Dat als iedereen elke dag biefstuk wilt blijven eten, de boel gaat ontploffen.
Alleman kwaakt maar over sociaal hier en solidariteit daar.
Maar geen ene die aan sensibilisering doet.
Niemand vertelt hoe we iedereen gezond kunnen houden.
Minder vlees eten, misschien? Minder pillen, watenkte? Meer bio? Meer gezond?



En dan, mijn achillespees:
Dierenwelzijn? Pardon? Iemand?
Milieu? Alé, daar gaan we ons toch niet mee bezig houden, zeker?
Niets. Nada. Nothing.
Echt, ik word daar zo, zo, zo, kwaad van.
En kom niet af met Groen, hé.
Ik heb hun programma gelezen, 300 blz, waar er amper 3 over dierenwelzijn gaan.
3 op 300.
Dan ben je gebuisd, hé, over heel de lijn.

En plus zie je dan Wouter van Besien als een volleerde pannenkoek in Jambers in de politiek.
De plastieke petflessen op tafel en de ongeschoren 'willen-maar-niet-kunnen-hipster-look'.
Verkondigend: wij staan voor nieuwe energie en een sociale maatschappij.
Dan denk ik: dat heeft niets met de kleur Groen te maken, gast.
Dat is Rood, bloedRood.

Mensen als ik zouden op jou kunnen stemmen, beste Wouter.
Als je tenminste mee zou zijn in een eerlijk en zuiver eco-verhaal.
En als je zou opkomen voor waar jouw partij zou voor moeten staan.
Moeder Aarde met zijn fauna, flora en dierenweelde.
Zonnepanelen en windmolens maken de essentie niet, man.
Een druppel op een hete plaat zijn dat.
DIEREN daar moet jij het over hebben, Wouter.
WELZIJN dat moet jouw woord zijn, Wouter.
ECO en BIO moet jij uitstralen, Wouter.
En dat doe je niet door met een zelfgebreide trui en uitgebluste uitstraling op tv te komen.
Schamelijk voor een milieubewuste partij.
Een lelijk Groen is dat.

Bon en als je nu dan toch aan het lezen bent, doe dan ook even Animal Farm open.
Die George Orwell wist het toen al.
Net zoals ik nu al weet, dat er zondag veel verliezers zullen zijn:
All of us. Alleen zullen we het niet eens beseffen.



Cheers,
C.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten