maandag 11 februari 2013

DZV

Oftewel: Dagen Zonder Vlees (en Vis).
40 dagen, jawel, en ze beginnen op 13 februari.
Joepiedepoepie!
Topinitiatief van een topgriet, nu het 3e jaar op rij.
En waar ik vorig jaar nog niet zo'n fanatiek vegi-wijf was, ben ik dat ondertussen wel.

Ik ga er niet voor op de barricaden staan met mijn bh brandend in de hand.
'Dol' ben ik dan wel, maar een 'Mina' niet echt.
Maar zij die mijn opinie willen, krijgen die met veel plezier.
Want, lieve mensen, er zijn weinig zaken waar ik zo van overtuigd ben.
Meestal ben ik nogal een hoer als het op meningen aankomt.
Geef mij een goed argument, en mijn standpunt draait met de wind.
Wel, hier zal het u niet lukken.
Al hebt u veel titels in uw beroep staan.
Al hebt u al de jaren, dat ik op de levensschool zat, flink gestudeerd.
Al bent u eeuwen ouder dan mezelf.
Al eet u elke dag een halve koe, en bent u volgens uw dokter stikgezond.
I will not be impressed. At all.

Ik weet namelijk beter.
And don't let the haircolour fool you: mijn hersenen weten nog beter.
Men weze dus gewaarschuwd.
Want ik zal uw argumenten met mijn alom gekende Terminator-blik bekijken.
En verpulveren.
Ik zal u een geweten schoppen.
Vertellen hoe het er in slachthuizen aan toe gaat.
Tonen hoeveel hormonen u gratis en voor niks slikt.
Bovendien, zal ik u om de oren slaan met cijfers, nummerkes, feiten, wetenschappelijke onderzoeken, boeken, statistieken en nog meer van dat lekkers.
'Oekomta, Caroline?'
'Da komt omdakik daar iel veul heb over gelezen.'
Tja, mijn muur hangt niet vol diploma's, maar hier mogen ze er mij gerust 1 over geven.
Op z'n 'Ter Zake's' zal ik mij in de discussie gooien.
En u niet teleurstellen.

Maar ik ben niet alleen hoor.
Belangeni! Er is hoop.
Tegenwoordig is het niet raar meer om vegi, vegan of flexi te zijn.
Daar wordt al lang niet meer van opgekeken.
Weliswaar vergeet mijn omgeving weleens, dat het 'voor echt' is.
Met de volgende vraag als gevolg:
'Geen vlees of vis, dus, mmmm, ja, maar toch nog wel kip, zeker?
Mijn omringers hebben andere lessen biologie gekregen.
U mag hier gerust uw gezicht bij fronsen.

Bovendien, in mijn 'team', Voice-gewijs dan, zitten een paar iel schoon exemplaren.
Want dat u door mij niet overtuigd bent, kan ik misschien nog begrijpen.
Maar naast deze kanjers kan je niet heen kijken.

Vegetarisch leven is gewoon vele beter voor u, Moeder Aarde, en de beestjes.
Wat houdt u nog tegen om niet mee te doen aan deze actie?
En dat ineens ook te blijven doen voor de rest van uw leven?
Niets toch.
Ik dacht het wel.
Kunnen we de actie ineens vervangen door LZV.
Levenslang Zonder Vlees.

Nu jullie allemaal zo enthousiast als iets zijn: inschrijven!
En om jullie nog een extra duwtje te geven, de hotshots van Vlaanderen, themselves.


Cheers,
C.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten